Mengahwini wanita zina yang hamil

Thursday, October 1, 2009

S : Boleh tak kahwin ngan seorang pompuan zina pasal ada ayat quran kata lelaki yang baik tu untuk perempuan yang baik.
kalau wanita tu mengandung, camner ngan edah dia?


J : Ayat quran tersebut ialah :

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)

Ayat ini merujuk kepada Hadith al-Ifki iaitu fitnah ke atas Aisyah rha. yang dituduh ada hubungan dengan Safwan r.a. Ia menunjukkan kesucian 'Aisyah r.a. dan Safwan r.a.dari segala tuduhan yang ditujukan kepada mereka. Rasulullah adalah orang yang paling baik maka pastilah wanita yang baik pula yang menjadi istri beliau.

Hukum ayat ini dinasakhkan dengan ayat

Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.

Justeru, hukum berkahwin dengan penzina adalah harus...cuma ia jadi panduan untuk memilih jodoh.

Hukum berkahwin dengan wanita penzina hamil adalah dibenarkan di sisi mazhab kita Shafie kerana zina bukan dengan nikah yang sah, maka wanita tersebut tiada edah baginya.
Masalahnya ialah bin anak tadi, ia tidak boleh dibinkan dengan lelaki yang mengahwini ibunya tadi meskipun ia pasangan zinanya melainkan anak tersebut lahir setelah usianya lebih dari 6 bulan dari kandungan.

wallahualam.

0 comments:

Post a Comment