Pemberian Daging Aqiqah kepada Orang Kafir

Thursday, November 26, 2009

S : Saya nak buat majlis aqiqah. Boleh tak saya jemput kawan-kawan pejabat saya yang bukan Islam ke majlis tersebut? Terima kasih.

J : Pemberian daging aqiqah kepada orang kafir adalah haram di sisi mazhab kita Shafi'i. Begitu juga dengan dengan korban.

Menjemput ke majlis aqiqah tidak salah, cuma dari sudut daging tersebut hendaklah dipastikan tidak dari daging yang dibuat aqiqah. Sekiranya mereka memakan juga daging tersebut, hendaklah diganti dengan daging lain dengan kadar yang sama.

Wallahualam.

Dua Bahagian Aqiqah

S : Utz, kalau seseorang nak aqiqah anak lelaki dia, boleh tak satu bahagian dari seekor lembu dan satu lagi dari lembu yang lain?

J : Boleh melakukan aqiqah satu bahagian daripada seekor lembu dan satu bahagian lain dari lembu yang lain kerana tidak disyaratkan untuk mesti dua bahagian itu dari seekor lembu.

Begitu juga sekiranya aqiqah satu bahagian itu dilakukan pada tahun ini dan satu lagi bahagian pada tahun yang lain.

Melakukan aqiqah dengan satu bahagian sahaja atau seekor kambing untuk anak lelaki telah memadai untuk mendapatkan sunat aqiqah. Namun, dua bahagian atau dua ekor itu adalah terlebih afdhal.

Wallahualam.

Biaya Haji, Isteri atau Ibu

Tuesday, November 17, 2009

S : Seorang ibu yang tidak mampu menunaikan ibadah haji mempunyai seorang anak lelaki. Anak lelaki tersebut membawa dan membiayai sepenuhnya isterinya untuk mengerjakan ibadah haji dan si ibu tadi merasa sungguh terkilan dengan anak lelaki tersebut kerana beliau (si ibu) tahu yang dia tidak akan mampu pergi menunaikan ibadah haji tanpa pembiayaan anaknya...Anak lelakinya itu telah mengutamakan isterinya dan si ibu
merasa kecewa.


J : al-Fadhil Ustaz Jamalluddin Hashim


Isu ni pernah ditanya oleh seorang peserta dalam salah satu muzakarah haji peringkat kebangsaan. Maka yang menjawabnya itu ialah Almarhum Tuan Haji Muhammad Shith, salah seorang bekas penasihat hukum Tabung Haji. Beliau menjawab isu ini secara spontan. Beliau mengatakan bahawa seorang suami tidak wajib menanggung perbelanjaan haji isterinya kerana ianya tidak termasuk dalam kewajipan nafkah suami terhadap isterinya.

Manakala pembiayaan nafkah ibu/bapa yang memerlukan menjadi kewajipan anak bila si anak tersebut mampu. Maka di sini, beliau mengatakan membawa ibu mengerjakan haji adalah lebih diutamakan daripada membawa isteri. Pada hari kedua muzakarah haji tersebut, salah seorang lagi bekas penasihat hukum TH, Sahibul Samahah Syeikh Abdul Majid (bekas mufti Kedah)mengesahkan jawapan Tuan Haji Mohd Shith tersebut dengan membawa hujjah2 drp kitab al-Majmuk.

Kosmetik Daripada Emas

Monday, November 9, 2009

S : Ust, apa hukum pakai kosmetik yang ada emas 24K macam Safi Rania Gold. Boleh ke atau macam susuk?

J : al-Fadhil Dr. Basri Ibrahim

Secara umum, emas dihalalkan buat wanita walaupun dalam bentuk alat solek dengan syarat ia bukan najis dan tidak memudaratkan.

Wallahualam.

Wakil Zakat ke Sekolah

S : Sebuah institusi menyumbangkan zakat syarikatnya ke sebuah sekolah. Masalahnya : ada pelajar miskin yang adik-beradiknya sampai 4 orang, semua dapat ke?

J : al-Fadhil Ustaz Talib Abdul Rahman

Sekiranya sekolah rendah, maka pelajar tersebut tidak berhak mendapat zakat. Sebaliknya walinya yang berhak. Dalam hal ini, maka adik-beradik tersebut di bawah tanggungan wali dan dan wali yang berhak mendapat zakat tersebut tanpa mengambil kira adik-beradik tadi.

Sekiranya sekolah menengah atau dalam erti kata yang lain sudah baligh, maka keempat adik-beradik tadi berhak mendapat zakat kerana dikira mustaqil atau terpisah disebabkan seorang yang baligh sudah tidak duduk di bawah tanggungan wali.

Wallahualam.

Aurat Kaki Wanita

Sunday, November 8, 2009

S : Apakah aurat kaki wanita sebab saya tengok ada wanita yang berjubah tapi tak pakai stokin. ada ustzah bagitau saya kaki wanita tu aurat sebab tu kena tutup waktu sembahyang. Harap utz dpt jelaskan.

J : al-Fadhilah Ustazah Syh. Noorul Madihah Binti Syed Husin

Jumhur ulama' dari kalangan ulama' malikiyyah, syafiiyyah dan hanabilah mengatakan kaki wanita adalah termasuk dalam batasan aurat wanita ketika berhadapan dengan ajnabi.namun bagi pandangan mazhab hanafi, kaki wanita bukan termasuk aurat.

Maka dari pandangan jumhur (termasuk pandangan muktamad mazhab syafie), pemakaian stokin, atau sarung kaki (yang tidak nipis)adalah wajib bagi memenuhi keperluan penutupan aurat.

Dalil utama pandangan ini adalah :

1) surah nur : ayat 31 = ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها. pentafsiran "ما
ظهر منها" dalam ayat ini hanyalah termasuk muka dan tapak tangan...ini
bermakna semua badan wanita adalah aurat melainkan muka dan tapak tangan
sahaja.

2)hadis dari Ibn Umar yang menceritakan ttg Rasulullah melarang kaum
muslimin melabuhkan pakaian kerana sombong dan bongkak.apabila ummu
salamah menanyakan Rasulullah bagaimana pula dengan wanita...adakah turut
dilarang...nabi menerangkan bagi wanita, mereka diharuskan melabuhkannya
(demi menjaga aurat wanita iaitu seluruh kakinya)

wallahu a'lam