Biaya Haji, Isteri atau Ibu

Tuesday, November 17, 2009

S : Seorang ibu yang tidak mampu menunaikan ibadah haji mempunyai seorang anak lelaki. Anak lelaki tersebut membawa dan membiayai sepenuhnya isterinya untuk mengerjakan ibadah haji dan si ibu tadi merasa sungguh terkilan dengan anak lelaki tersebut kerana beliau (si ibu) tahu yang dia tidak akan mampu pergi menunaikan ibadah haji tanpa pembiayaan anaknya...Anak lelakinya itu telah mengutamakan isterinya dan si ibu
merasa kecewa.


J : al-Fadhil Ustaz Jamalluddin Hashim


Isu ni pernah ditanya oleh seorang peserta dalam salah satu muzakarah haji peringkat kebangsaan. Maka yang menjawabnya itu ialah Almarhum Tuan Haji Muhammad Shith, salah seorang bekas penasihat hukum Tabung Haji. Beliau menjawab isu ini secara spontan. Beliau mengatakan bahawa seorang suami tidak wajib menanggung perbelanjaan haji isterinya kerana ianya tidak termasuk dalam kewajipan nafkah suami terhadap isterinya.

Manakala pembiayaan nafkah ibu/bapa yang memerlukan menjadi kewajipan anak bila si anak tersebut mampu. Maka di sini, beliau mengatakan membawa ibu mengerjakan haji adalah lebih diutamakan daripada membawa isteri. Pada hari kedua muzakarah haji tersebut, salah seorang lagi bekas penasihat hukum TH, Sahibul Samahah Syeikh Abdul Majid (bekas mufti Kedah)mengesahkan jawapan Tuan Haji Mohd Shith tersebut dengan membawa hujjah2 drp kitab al-Majmuk.

0 comments:

Post a Comment