Anak Tiri dan Janda Ayahnya

Tuesday, December 15, 2009

S : Seorang lelaki, kahwin dengan seorang wanita, kemudian bercerai. Selepas itu, lelaki tadi kahwin dengan wanita yang lain dan dapat anak. Soalannya, batal tak wuduk anak tadi dengan bekas isterinya?

J : al-fadhil Ustaz Tirmizi Taha

Secara ringkasnya, berikut ialah mereka yang batal wuduk atau dikira bukan mahram bagi seorang lelaki berdasarkan kepada hubungan perkahwinan tiri.

1) anak perempuan ayah tiri
2) cucu tiri
3) ibu mertua tiri bapa
4) isteri anak tiri
5) isteri ayah tiri

Dalam soalan tadi, anak tiri tersebut tidak batal wuduk dengan bekas isteri ayahnya. Ini kerana, apabila seorang bapa sudah 'menyentuh' seorang wanita yang menjadi isterinya, maka keturunannya hingga ke bawah haram ke atas wanita tadi.

Wallahualam.

Aurat Wanita Muslimah Dengan Kafirah

Friday, December 11, 2009

S : Aurat pmpuan Islam dgn pmpuan bkn Islam mstilah mnjg sm dgn mnjga dgn lelaki..mcm mn kalu kt dah knl ltr blkg pmpun bkn islm tu dn thu ltr blkg prmpn bkn islam tu..mknanya kt knl rpt dan dia pon thu kt org islam..kn jg aurt sm mcm dgn llki gak er?

J : Dalam mazhab kita Syafi'i, ada dua qaul yang boleh dirumuskan di sini. Pendapat yang أصح ialah haram seorang kafirah sama ada zimmi atau pun tidak melihat aurat seorang muslimah. Justeru, wajiblah seorang muslimah menutup auratnya (selain muka dan tapak tangan) sebagaimana apabila berhadapan dengan seorang lelaki ajnabi.

Ini kerana kalimah نسائهن dalam ayat (...ولا يبدين زينتهن)kerana merupakan takhsis kepada muslimah. Begitu juga dengan apa yang diriwayatkan daripada Saidina Umar r.a. yang menegah orang kafirah daripada memasuki bilik air bersama muslimah.

Juga kerana ada kemungkinan kafirah ini akan menceritakan kepada suaminya atau kawan lelakinya yang kafir tentang aurat wanita muslimah.

Pendapat مقابل الأصح menyatakan, tidak haram seorang kafirah melihat aurat muslimah kerana jantina yang sama.

Ulama Syafi'i ada mentarjihkan pendapat ini dengan menyatakan yang أصح ialah harus seorang kafirah melihat aurat muslimah yang biasa menurut adat kebiasaan dilihat untuk keperluan semasa bekerja atau melakukan kerja rumahtangga dan ini dikatakan pendapat yang muktamad.

Untuk rujukan lanjut, sila lihat Nihayah al-Muhtaj dan Mughni al-Muhtaj. Wallahualam.

***
الأصح - pendapat pengikut Imam Syafi'i yang lebih kuat
مقابل الأصح - pendapat pengikut Imam Syafi'i yang kuat