Uniform Seragam dan Aurat Muslimah

Sunday, February 28, 2010

S : assalamualaikum ust, saya ingin bertanya pendapat ust mengenai pemakaian wanita yang beruniform seperti polis dan kastam.Adakah pakaian sebegini menutup aurat?tudung dimasukkan kedalam baju dan bajunya longgar..minta ust tolong ulaskan dlm blog ust yer..

J : al-Fadhil Dr. Basri Ibrahim

Uniform polis sebagaimana yang dilihat di pakai di malaysia adalah menutup aurat, namun jika dilihat dari sudut kesempurnaan menutup aurat adalah masih kurang sempurna dari kaca mata islam, kerana berdasarakan ayat 30-31 daripada surah al-Nur penutupan aurat berlaku dengan sempurna apabila bahagian dada turut ditutup dengan kain tudung dan bukannya kain tudung dimasukkan ke dalam kot dan seumpamanya.Usaha perlu dipertingkatkan agar penutupan aurat yang sempurna dilakukan di kalangan anggota polis wanita kita. Sekian wasallam.

Wallahualam.

Serangan Berani Mati

Tuesday, February 23, 2010

S : orang yang buat serangan berani mati tu kat Iraq tu, boleh ke dihukumkan mati syahid? minta pandangan ustaz. Terima kasih.

J : Serangan Berani Mati diistilahkan sebagai amaliyyah fida'iyyah oleh sesetengah pihak seperti Pergerakan Fatah di Palestin. Tapi Hamas menggunakan istilah al-istisyhadiyyah kerana bertujuan menyerang dan mati syahid.

Metod kedua-dua serangan ialah meletupkan diri di tengah-tengah musuh. Diri sendiri akan terbunuh beserta dengan musuh-musuhnya. Namun, sama ada ia mati syahid atau mati mengorbankan dirinya semata-mata perlu dilihat kepada beberapa sudut.

Antaranya :

1- Niatnya ialah fi sabilillah dan bukan kerana hanya semata-mata demi negara atau membela kematian keluarga dan yang seumpamanya.
2- Serangan tersebut berlaku dalam negara yang diceroboh musuh seperti Palestin dan lain-lain.
3- Serangan tersebut adalah mensasarkan ke atas musuh-musuh yang menceroboh.
4- Serangan tersebut dilakukan kerana tiada cara lain lagi boleh digunakan untuk menyerang musuh.

Sekiranya serangan di Iraq itu menepati syarat-syarat tersebut,maka ia dianggap di sisi kita sebagai mendapat syahid. Jika tidak, maka mudah2an Allah mengampunkan dosa pelakunya sekiranya niatnya adalah untuk mendapatkan syahid. Mungkin pelakunya tersilap penilaian.

Wallahualam.