Hukum sedeqah atas nama si mati dan bacaan al-Quran

Thursday, December 1, 2011

S : saya baru terima harta pusaka daripada kematian isteri..boleh tak saya sedeqahkannya atas nama isteri tu? sampai tak pahalanya ustaz? kalau saya baca Quran dan hadiahkan pahalanya untuk isteri, sampai juga ke? trmksh..

J : bermanfaat inshaAllah buat arwah isteri sedeqah tersebut. Ini telah disebut oleh Syekh al-Malibary dalam kitabnya Fath al-Mu`in.

Tentang bacaan Qur'an tadi, pendapat yang masyhur dalam mazhab Syafie sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam Nawawi dalam Syarh Muslim, pahala pembacaannya tidak sampai.

Al-Subki menjelaskan, pahala tersebut tidak sampai jika tidak dibacakan di sisi si mati atau tidak diniatkan kepada si mati atau tidak diniatkan tetapi tidak disertakan dengan doa kepadanya.

Imam al-Shafie dan sahabatnya (muridnya) meentapkan sunnah membaca Quran yang mudah bagi pembacanya di sisi si mati dan disambung dengan doa kerana lebih mustajab dan mendatangkan keberkatan kepada si mati.

Para ulama al-Shafi`iyyah termasuk Imam Subki menyatakan pahala tersebut sampai kepada si mati dengan diqasadkan kepadanya.

Justeru, bolehlah berpegang kepada mana-mana pendapat tersebut tanpa mentohmah antara satu sama lain. Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment