Qada' Solat Orang Pengsan

Friday, February 3, 2012

S : Ustaz, orang yang pengsan sepanjang waktu wajib qada' atau tidak? Kalau orang tu tidur pada ketika masuk waktu dah sebab letih sangat, boleh ke? Terima kasih.

J : Menurut pendapat yang muktamad, orang yang pengsan sepanjang waktu solat tidak wajib qada' kerana gugur taklif ke atasnya. Jika dia tersedar ketika masih ada baki waktu tapi tidak sempat menunaikan solat, maka ia wajib qada' kerana taklifnya ada ketika itu. Berbeza dengan orang tidur, dia dikira mukallaf dan wajib solat. Jika dia terlepas waktu solat kerana tidur, maka wajib baginya qada'.

Adapun keadaan orang yang tidur ketika waktu sudah masuk, maka jika dia boleh terjaga ketika dalam waktu yang diharuskan solat, ia dibenarkan. Jika ia khuatir akan terjaga dalam waktu akhir, hendaklah mengutamakan solat dahulu. Jika khuatir terjaga dan terlepas waktu, haram baginya tidur dan hendaklah dia menunaikan solat walaupun dalam keadaan mengantuk.

Perlu diberi perhatian supaya berikhtiar untuk terjaga dengan apa jua cara seperti jam loceng atau memesan sahabat agar mengejutkannya dan hendaklah diingat bahawa waktu Maghrib dan waktu Subuh adalah singkat di negara kita. Maka sayugialah menunaikan solat dahulu khususnya waktu Maghrib.

Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment